Kékfestők
Pápán:
Afrika megkerülése után, az
Indiákról hajókaravánok szállították Európába az indigó nevu festékanyagot,
amely a kékfesto kelme eloállításának alapanyaga lett. A megfeleloen
elokészített fehér kelmére, nyomófák segítségével vizet taszító anyaggal – pl.
viasz – mintákat vittek fel, majd a textiliát indigó festékbe merítették, rövid
szünetekkel többször egymás után, hogy az oxidáció a kívánt színt létrehozza.
Ezután megfelelo eljárással kioldották a vizet taszító anyagot, szárították,
mángorolták – egyfajta fényesíto vasalás – és végben vásárra vitték a kékfesto
kelmét.
Pápán a XVII. századtól
kezdve tudunk kékfesto iparosokról. Egyidoben több muhely is muködött a
városban. A legnagyobb jelentoségre a Kluge család muhelye tett
szert.
A jelenleg Kanadában élo
Kluge família tíz generációra visszamenoen tudja kimutatni, hogy osei
kékfestéssel foglalkoztak. A németországi Sorauból származtak. Magyarországon
Carl Friedrich Kluge alapította elso muhelyüket, Sárvárott
1783-ban. 1786-ban költözött Pápára,
a jelenlegi Kékfesto Múzeum helyén alapította meg üzemét. A muhelyt fia, Kluge
Károly vette át és fejlesztette tovább. Ugyanúgy, mint apja o is hosszú
vándorúton sajátította el a mesterség fogásait, szerezte be
a különleges eljárásokhoz szükséges receptúrákat.
Utóda fia, Kluge Ferenc lett
az üzem vezetésében. A XIX. század '60-as évei voltak a szakma igazi
virágkorának évei. A család bovítette a muhelyt, többek között új szárítót
építettek. A
kékfestés rendkívül vízigényes mesterség. A szükséges ipari vizet a Tapolca
patak biztosította, amely a muhely telekhatárán folyt. A vizet közlekedoedények
módjára muködo kútból merítették ki, illetve a Tapolca partjára épített
mosópadon használták fel. 1867-ben már a Kluge muhely a legjelentosebb kékfesto üzem
Pápán.
1890 táján kézi hajtású mintázót , majd
mintázógépet (Perrotine-gép) állítottak üzembe. Ezzel megkezdodött a céhes ipar keretein már jóval korábban túllépett
muhely kisüzemmé, kisgyárrá alakulása. Eloször 12, majd 23 lóero teljesítményu gozgépet
vásárolta, amely transzmiszsziókon keresztül az üzem teljes területének
energiaszolgáltatója lett.
Az elso világháború alatti
anyaghiány, majd a falusi emberek népviseletének elhagyása csökkentette a muhely
termékei iránti keresletet. A II. világháború eloestéjén minden lehetoség adott
volt egy nagyobb textilipari vállalkozás létrehozására, de ez akkor nem
valósulhatott meg. Majd 1945 után a korábbi készleteket fokozatosan felélték, a
muhely, mint magántulajdon közellenséggé vált. A gépi
termelés után a kézi is leállt 1957-ben. A gyár és a berendezések enyészetnek indultak. Ezt gátolta meg egy
ipari miniszteri rendelet, amely védett ipari muemlékké nyilvánította a berendezést, az épületeket és még meglévo készleteket.
A Kékfesto Múzeum 1962-ben
nyílt meg.
Gondosan berendezett, felújított termei, épületei
Közép-Európa egyetlen ilyen múzeuma.
Különösen kiemelendo Body Irén muvészeti akadémikus, textiltervezo a pápai
múzeumnak adományozott állandó kiállítása, amely annak
bizonyítéka, hogy a mai kor követelményeinek megfelelo textiliákat is lehet eloállítani az osi mesterség
formakincsével, technológiájával.
A berendezések, az alap-, nyers- és félkész
anyagok, vegyszerek, mintafák és gépek olyan állapotban vannak, hogy bármelyik
“pillanatban” indítani lehetne a termelést.
Évente több tízezer külföldi és hazai látogató
keresi fel a múzeumot.
(Az összeállítás alapja: Domonkos Ottó – Tóth
Sándorné: Pápa, Kékfesto Múzeum,
Budapest, 1995. (Tájak - Korok - Múzeumok kiakönyvtára, 205.) címu kiadványa
volt.)