Kastélykápolna:
A pápai Esterházy kastély
elso emeletén található a hajdani kastélykápolna. Ma a Városi Könyvtár asztalokkal és könyvespolccal berendezett olvasóterme. Ez az “átváltozás”, mely nem
éppen zökkenomentesen zajlott le, a kápolna második világháború utáni
történetének
része, s benne a hazai kastélykápolnák sorsa is tükrözodik. A második
világháború végén ugyanis a kastélyok berendezésével együtt
a kastélykápolnáké is szétszóródott vagy megsemmisült. S mivel az új
tulajdonosok a hajdani szakrális térnek csak igen ritkán találtak
megfelelo új funkciót, a belso terek
állapota még tovább romlott. Ez a folyamat Pápán is a szokásos módon indult.
A félig kifosztott kastélyba a háború után szovjet laktanya
került, s a kápolnában, úgy mondják,
szabad tüzelésu katlanokkal rendezkedtek be. Ám a laktanya kiköltözése után a
kastély keleti szárnya a városi könyvtáré lett, s a hajdani kápolnában a
könyvtár olvasótermét alakították ki. A reprezentatív belso tér tehát közösségi
funkciót kapott, s a muemlékeivel jól sáfárkodó város
1988-1990-ben restaurálására is sort kerített.
A helyreállítás kitunoen
sikerült. A fo érdem ebben a festorestaurátoroké –
Král Éva, Czweiber Ferenc, Felhosi
István és Lehrbaum Gábor – akik érto gonddal tisztították meg a mennyezet és az
oldalfalak festményeit, egészítették ki a hiányzó részeket, s természetesen a
többi közremuködoé, így a kápolna aranyozott konzoljait helyreállító faszobrászoké s a berendezést tervezo és készíto muvészeké és mestereké is. Amikor 1991
nyarán a kápolna helyreállítását az Európai közösség
"Europa Nostra" díjával
tüntették ki (az errol szóló elismerés a kápolna falán látható), [fotója itt
megtekintheto] akkor a helyreállítást végzo muvészek, s a megbízó, Pápa városa
és a Jókai Mór Városi Könyvtár joggal részesült elismerésben.
Aki ma az olvasóterembe lép s az Esterházyak
hajdani kápolnáját szeretné felidézni, annak segítségül kell hívnia egy 1926-ban
készült fényképet is. Ugyanis arról, hogy itt valaha kápolna állt, ma már csak a
festett falak szólnak. Az eredeti állapotot a barokk oltárral, térdeplokkel szobrokkal, faragott ornamentális
dísszel csak ez a régi fotó orzi. Magáról a kápolnáról mind
ez ideig elég keveset tudtunk. Arra
is csak az újabb kutatások derítettek fényt, hogy a mai kastélykápolnát nem a
plébániatemplomot is építteto Esterházy Károly püspök alakította ki – mint
általában gondolták – hanem még az apja, Mária Terézia
tárnokmestere, Esterházy Ferenc. Miként a magyar nemesség vezetoi közül sokan, a
18. század 40-es, 50-es éveiben o is átépíteni és modernizálni kívánta
kastélyát. A feladatra a neves bécsi építészt, Franz
Anton Pilgramot kérte fel, akit
az 1730-as évektol a rokon Esterházy Imre esztergomi érsek
Pozsonyban, Ferenc testvére, Esterházy József az országbíró pedig Tatán és
Majkon már korábban is foglalkoztatott.
Ennek az átépítésnek a során készült el Pápán az új
kastélykápolna. A várkastélynak már korábban is volt kápolnája, az egyik
sarokbástyában. S tudni lehet, hogy a 17. század végén elotere mennyezetét és oldalfalait Ádám és
Éva, illetve Szent László históriájával díszítették, bejárata elé a magyar királyok és Szuz
Mária képét festették, s a belso térben pedig Szuz Máriát különbözo szentekkel
együtt ábrázolták. Ám a kastély modernizálásakor ezt a kápolnát megszüntették és
a magyarországi barokk muvészetben szokatlan módon, az emeleti lakószobák sorába
illesztették: az egyik szobából kápolna, a mellette lévo két
helyiségbol pedig
sekrestye, illetve oratórium lett. A kápolna céljára rendelkezésre álló tér
jóval kisebb, mint szokás szerint a földszint és az emelet magasságát is átfogó
kastélykápolnáké. Úgy tunik, hogy ezt a körülményt a belso igényes kiképzésével
kívánták ellensúlyozni. Pilgram a négyszögletu teret a sarkok levágásával
reprezentatív hatású, nyolcszögletu centrális térré formálta, s a kápolna belso terét aranyozott
konzoloktól hordott, eros párkányzattal kettéosztotta. Az oltár fölött a
párkányt félkörívben meghajlította, a szemközti falon pedig
ugyanezen építészeti ritmus
visszafogottabb változatával a grófi családnak oratóriumnyílást alakított ki. A
fopárkányon kívül
csupán néhány falpillér, s egy-két jelzésszeru szemöldökpárkány volt az építész
eszköztára, – mégis visszafogott használatukkal és a
festészet segítségével – igen elegáns összhatást ért el.
A fénykép tanúsága szerint ebbe az összképbe
harmonikusan simult bele az oltár együttese. Ez két hódoló angyal által közrefogott, egyszeru menzán álló,
rokokó tabernákulumból, valamint a félköríves oltárfalon felmagasló Krisztus keresztjébol
állt. A megfeszített Krisztus alakját faragott felhokoszorú vette körül, amely
átnyúlva a párkányzat fölött az Istenszemet körülvevo angyalokig ért. A szinte
plasztikaként kezelt fofalra nem egy oltárképlátomás került, hanem valódi
szobrászati alkotás, a kereszthalált szenvedett Krisztusé. A szobrász a muvészi
megoldás igényességével, s azzal a szukszavúsággal, ahogy – kerülve mindenfajta
teatralitást – Krisztus korpusza a megváltás lényegére
koncentrál, kiemelkedik a magyarországi barokk muvészet átlagából.
Amíg az oltárról csak a
fényképet ismertük, az volt számunkra a fo kérdés, vajon a háború végén hova
kerülhetett a kápolna szobrászati dísze? Elpusztult-e, mint annyi minden a
kastély berendezésébol, vagy valahol – egészben vagy töredékesen – álvészelte az
akkori idoket? Sem a kastély történetével foglalkozó
szakemberek, sem a helytörténeti publikációk nem tudtak sorsáról. A pápai múzeumban a kápolna szobordíszébol ma
egyetlen faragott angyalfejecskét oriznek csupán. Végül a pápai plébániatemplom
sekrestyéjében leltük fel az egykor a kastélykápolna falát betölto nagy
oltárkeresztet, amelyrol a templom öreg sekrestyése persze tudta, hogy a
kastélykápolnából származik. Magáról az oltármenzáról, a
gazdag ornamentikájú tabernákulumról s az Oltáriszentséget térdepelve imádó két
angyalfiguráról ma sem tudjuk, megvannak-e még valahol.
A keresztrefeszített Krisztus szobrát alkotója
fából faragta ki, s a keresztfát is, a ruhátlan testet és az ágyékot takaró
drapériát is egyként bearanyozta. Ám mindegyiket különbözo módon; a fát suru rovátkolással, az emberi
testet visszafogott fényu, matt felülettel, a drapériát pedig fölfényezve. Így,
noha az arany fémes ragyogása átlényegíti a plasztikai formákat a különbözo
anyagok másságát, eltéro textúráját a felületképzésben is meg tudta orizni. Ez a
formai megoldás is a szobrász muvészi igényességérol vall.
Ám azt, hogy valójában ki is
volt ez a szobrász, nem tudjuk. Személyérol levéltári adat mindmáig nem került
elo. Csak szobrászi stílusa alapján különösen nehéz egy Krisztus-korpusz mesterét meghatározni, hiszen éppen a keresztrefeszített
Jézus szoboralakja rendkívül sok hagyományos formai megoldás hordozója. A
Krisztuskorpusz egyedüli középpontba állítása, a férfitest érzékeny
felülmintázása, s az a szándék, hogy aranyozással érjen el egy nemesebbnek tartott, fémszeru hatást, a Pozsonyban
tevékenykedo Ludwig Gode, a kituno osztrák barokk szobrász, G. R. Donner
tanítványának környezetére vall. Gode a kápolna építészével, Anton Pilgrammal
korábban már dolgozott együtt (a pozsonyi Erzsébet apácák templomán) sot az
Esterházy-család is foglalkoztatta (Esterházy Ferenc bátyjának castrum
dolorisánál). Ám a pápai kastélykápolna oltárának mégsem lehet o az alkotója,
mert ugyanakkor stílusától kissé idegenek az olyan barokkos hatáselemek, mint a keresztet
körülfogó felhogomolyag plasztikailag szervetlen
alkalmazása, a Krisztus-test beállításának és mintázásának éles törései, vagy a
fej stilizálástól mentes, kemény, vaskos formái. A pápai feszület közeli
stíluspárhuzama a pozsonyi jezsuiták
Kálvária oltárának Krisztus-korpusza, azonban így is a Gode-kör közelébe utalja
az ismeretlen szobrászt. Az oltár mesterének kérdése tehát egyelore megoldatlan.
Muve azonban, a Krisztusszobor, mindenképpen vissza kellene, hogy kerüljön
eredeti helyére,
mert általa lenne – megközelítoen – teljes a hajdani kastélykápolna muvészi
programjának szellemi, vizuális és formai egysége. (Az olvasóteremben felavatása óta jelzés értéku,
sajnos nem az eredeti Korpusz található, a szerzo.)
A kastélykápolna muvészi
kiképzésében az építész és a szobrász mellett a foszerep a festonek jutott. O
fejezte be a kápolnabelsoben az összkép kialakítását, egybehangolta az
építész, a
szobrász és a saját munkáját, azaz egységet, egységes látványt formált a
különbözo mufajok társulásából. Személyét sokáig nem
ismertük, mint ahogy azt sem tudtuk, kinek a megbízásából, mikor dolgozott Pápán. Magáról a
kápolnáról ez ideig csupán egyetlen új levéltári adat került elo, ám ennek
alapján meghatározható volt a megrendelo személye s a kápolna kialakításának
idopontja is. Esterházy Ferenc 1754. július 9-én Bécsbol írta a pápai
prefektúrának: “Örvendem. . . az várbeli épületnek is elomenetelit; a Kápolnának
vakolása és tisztítása kívül egészen véghez mehet ugyan, de belöl léendo kép
írása maragyon függoben, míglen iránta
rendelést fogok tenni.” Levelébol
kitunik, hogy 1754 nyarán már jól haladt a kastély átépítése; modernizálása. Ám amíg
az építkezés részleteirol dönthetett a helyszíni munkákat irányító építomester vagy a
tiszttartó, addig a kápolna kifestésében a megrendelo maga kívánt
intézkedni.
A kápolna falképei e
levélváltást követoen hamarosan elkészülhettek. Az oldalfalakra az
architektúrával kitunoen harmonizáló ornamentális festés került, a
mennyezetképen pedig a kereszthalált halt Krisztust angyalok emelik az égbe az
Atyaisten és a Szentlélek mellé. E falfestményeket sokáig a pápai városi festo
és aranyozó Polinger Ignác munkájának tartották, ám azok messze az o színvonala
fölött állnak, s a bécsi akadémiai mesterek legjobbjait idézik. A festo személyét néhány
éve Garas Klára határozta meg, amikor a mennyezetkép
stílusa alapján a pápai
falképeket a bécsi Képzomuvészeti Akadémia professzorának, Joseph Ignaz Mildorfernek (1719-1775) tulajdonította. Ugyano a falképek megfestésének
idopontját jó érzékkel “nem sokkal 1753 után”-ra tette, amelyet az idézett, 1754
nyaráról keltezett levéltári forrás is valószínusít.
Mildorfer az osztrák barokk
festészet nagy generációjához tartozott, s mint közülük többen, o is Tirolból
származott. Kezdetben tiroli, majd Bécs környéki kolostorokban dolgozott, s miután 1751-tol a
bécsi akadémia professzora lett, a legmagasabb helyrol, a bécsi császári udvartól is
kapott megbízásokat. Bár Bécsben a legjelentosebb udvari feladatokhoz még az
1750-es években is külföldi festoket kerestek meg, mint például Gregorio
Guglielmit, a schönbrunni kastély galériáinak mennyezetképeinél, de a kisebb
megbízások már
osztrák festoknek, köztük Mildorfernek is jutottak. Így o festette ki 1752-ben a
schönbrunni kastély kertjében a ma is álló állatkerti pavilon (Menagerie)
mennyezetét (építette a császári foépítész, a francia N. Jadot), majd 1753-ban a
Habsburg uralkodók temetkezohelyének, a bécsi kapucinusok
császári kriptájának, szintén Jadot által kiképzett reprezentatív
belso terét is. Ez lett azután Mária
Terézia végso nyughelye, s a fölötte emelkedo kupolában az aranyozott konzolos
párkány fölött Mildorfer “Ezekiel próféta látomását” festette meg.
Mildorfer e bécsi munkája és a pápai kastélykápolna
mennyezetképe, egész festett
dekorációja igen közel állnak egymáshoz. Ugyanazok a fénnyel átjárt
felhogomolyagok a kék, a rózsaszín s a sárga megannyi halvány és áttetszo
tónusában, s ugyanaz a felfogás a figurális részek rendkívül takarékos
alkalmazásában is. S túl ezen a rokonságon mindkét helyen olyannyira hasonló a tört
koszínnel megfestett látszatarchitektúra is, hogy szinte bizonyos, Mildorfernek
ugyanaz a segédje vagy architekturafesto specialistája dolgozott vele Bécsben is
és Pápán is.
Mildorfernek, úgy tunik, ez;
volt az elso magyarországi munkája. Esterházy Ferenc akár tárnokmesteri
tisztében, akár rokonsága révén is kapcsolatba kerülhetett azokkal az
udvari körökkel,
amelyek a fiatal, 35 éves s már néhány kisebb udvari megbízást teljesíto festot
neki ajánlották: Mildorfer pápai feladata az volt, hogy a kastélykápolna belso
terét úgy fesse ki, hogy kompozíciói egy, a hely funkciójával összefüggo
teológiai programot jelenítsenek meg. Nem egyedül, hanem a szobrász
alkotóval együtt. Pápán a kápolna díszítésérol a program nem
maradt fenn, de a már említett régi fénykép és a mennyezetképek alapján ez
visszakövetkeztetheto. E program
lényege, hogy aki a kápolnában a mise alatt szemét a misézo pap fölé emelte,
a halott Krisztust látta a keresztfán. Azt, akinek
inas teste élettelenül függ alá, oldala átszúrva, töviskoszorús feje jobb
karjára hanyatlott. Ez a Jézus már kiszenvedett, halálával az írás
beteljesedett. Szobra fölött faragott kis angyalok szállnak, s a tekintetet a
mennyezet felé viszik, ahol Krisztus keresztje fölött megnyílik az égbolt. Mildorfer a festett
architektúrát eroteljes, határozott ívekbol “építette föl”, virágdíszes
falmezokkel és volutás keretu, áttört fülkékkel tagolta. E falfülkékben hatalmas
konzolokon bravúrosan megfestett angyalok ülnek, akik – folytatva az oltárfalon elkezdett gondolatsort – Krisztus
kínszenvedésének eszközeit és szimbólumait tartják. Az elso a kelyhet, amelyet Jézus fenékig
ürített, a második a Jézus szívét átdöfo lándzsát s a rúdra kötött spongyát,
amellyel a szomjúhozó szenvedot ecettel kínálták, a harmadik a töviskoszorút
tartja és Veronika kendojét, a negyedik pedig (amelyet úgy kellett
rekonstruálni, mert a háború után elpusztult), a kalapácsot és a
keresztrefeszítés szögeit. Mind Krisztus kínszenvedésének tanúi ok, körbefogják
a megnyíló égboltot, amelyen társaik a feltámadt
Krisztust emelik az égbe a fénybe
burkolózó Atyaisten és Szentlélek mellé. Nem a diadalmas, gyozelmi zászlót
lobogtató Krisztust emelik itt az égbe, hanem a földön emberként meghalt
Istenfiát, aki beteljesítvén földi küldetését, újra az égbe
száll.
A kastélykápolna
program-rekonstrukcióját és értelmezését megkönnyítette a falképek letisztítása
és restaurálása, mivel láthatóvá váltak a szennyezodéstol eltakart részletek is.
A restaurálás során ugyanakkor mód nyílt a festoi gyakorlatra vonatkozó
megfigyelésekre is. Így például a restaurátor-team rögzíteni tudta a
freskófestéshez az egy-egy napra felhordott nedves vakolatfelületek
kiterjedését, az úgynevezett "giornátákat". A
mennyezeten (a csegelyek nélkül) nyolc “giornátát” figyeltek meg, azaz a festo nyolc napig dolgozott
nedves vakolaton. S ha ehhez hozzászámítjuk azt az idot, amelynek során a
freskóval festett felületeket secco-technikával átdolgozták, továbbá a
csegelyekben az angyalalakok megfestését, illetve az
oldalfalakon és a mennyezeten az
architektúrafesto munkáját, akkor kiszámíthatjuk, hogy a bécsi muvészek pápai
tevékenységüket 1754 oszére mindenképpen
befejezték.
Az 1754-es esztendo a
magyarországi barokk muvészet történetének önmagában is különleges dátuma.
Ugyanis három kituno, bécsi akadémiát végzett fiatal osztrák festo készíti ekkor
elso muvét magyarországi megrendelok számára. Mind a hárman Paul Troger tanítványai
voltak, olyan festok, akik késobb meghatározó személyiségei lettek a
magyarországi barokk festészetnek. F. A.
Maulbertsch az elso, aki ekkor
festi meg a zirci ciszterciek fooltárképét, J. L.
Kracker a második, aki ekkor kezdi el a varannói pálosok templomának
mennyezetképeit, s harmadikként, pápai falképeivel, ekkor mutatkozik be
Mildorfer is Magyarországon.
“Belépojük” szerencsés idoszakra esik, mert az ezt követo évtized az osztrák
barokk festészetnek talán legjelentosebb periódusa. Ugyanis ezt az idoszakot a festoi
szabadságnak és a formák kötetlenségének, a kifejezés felfokozottságának és az
invenció szabad áradásának egy olyan különleges állapota jellemzi, amelynek
nincs párja a térség barokk muvészetében, s amely maga sem tartott tovább egy
évtizednél. De ez az évtized hozta el – hogy csak magyarországi példákat
említsünk – többek között Maulbertsch sümegi freskómuvét (1757-1758), Kracker jászói
falképegyüttesét (1762-1764), s ebbe a csoportba tartozik Mildorfer azoknál
kisebb léptéku pápai mennyezetképe is.
Mildorfer a festoi
kifejezési formák igen gazdag példatárát vonultatta föl Pápán. A mennyezetkép
központi csoportja különleges, merész rövidüléseivel tunik ki, színezése,
festésmódja néhol
egészen friss és virtuóz, s az akvarellszeruen áttetszo megoldásoktól a nehéz,
pasztózus festés skálájáig terjed. S nem csak a figurális részeken, hanem az
olyan örömmel festett, igazán jól csak közelrol élvezheto részleteken is, mint a
németalföldi virágcsendéletek hagyományát integráló dekoratív vázák színes
csokrai. Ezt az integráló szándékot érezzük a Krisztus kínszenvedésének
eszközeit tartó
angyalok figuráin is, amelyek a ruhátlan férfiaktok a reneszánsz ignudi-k formai
hagyományát és a bécsi Akadémia akt-témájú rajzstúdiumainak tanulságait
egyesítik egy monochrom festészet gazdag tónusú eloadásában. Vonzó ez a
sokarcúság, ez a
festoi könnyedség a kifejezésmódban és a színezésben
egyaránt. S nem kevésbé az a készség is, ahogyan Mildorfer a pápai
kastélykápolna terét az architektúrához simulva vizuálisan is egységgé, mai
lecsupaszított állapotában is vonzó
és hatásos belso térré formálja.
Muvészetét a barokk-kori Magyarországon bizonyos, hogy elismeréssel
fogadták, s pápai munkáját további magyarországi megbízások követték. Több
oltárképet szállított magyarországi megrendeloknek, s o festette ki a Forgách grófok gácsi
(Halic) kastélyának dísztermét és ot hívták a legnagyobbszabású XVIII. századi hazai kastély, a
fertodi Esterházy rezidencia dísztermének, kápolnájának és
sala terrenájának kifestésére is. E falképei egy évtizeddel a pápai szereplése
után készültek, s bár látványos és hatásos példái Mildorfer muvészetének, mestere nem érte el a festoi kifejezo eronek
azt az intenzitását, amely a pápai kastélykápolna
falképeinek sajátja.
Az itt közölt részlet szinte szószerinti közlése
Galavics Géza: Pápa, Kastélykápolna címu 1992-ben megjelent TKM füzetek 428.
számának.
(Felhasznált irodalom:
Gero László – Sedlmayr
János: Pápa. Bp. 1959.
Garas Klára: Unbekannte Fresken von Josef Ignatz
Mildorfer. In: Mitteilungen der Österreichischen Galerie,1980/81.
Voit Pál: Franz Anton Pilgram (1699–1761)
Bp.1982.
Ilon Gábor – Mithay Sándor: Pápa, Várkastély. TKM
Kiskönyvtár 339. sz. Bp. 1989.
Fsterházy Ferenc 1754-bol
keltezett levele az Országos Levéltárban található [Az Esterházy család pápai
levéltára, Vegyes iratok 18. cs. 193/194.])