Malmok Pápa
környékén:
Az ember életében óriási
jelentosége volt a vízimalom feltalálásának. Ezzel megsokszorozhatta azt az erot, amit
maga és állatai ki tudtak fejteni. Lehetosége lett egy a természetben jelenlévo, a víz
helyzeti, mozgási energiáját kihasználó eroforrás birtokba vételére. A vízimalmok lehettek alulcsapottak, amikor az elfolyó víz ereje
hajtotta a malmot, alulról forgatva meg a hatalmas kerekeket. Lehettek a nagyobb vízszint különbség miatt
felülcsapottak, amikor többnyire fából készült csatorna segítségével felülrol
vezették a kerekekre a vizet, így annak helyzeti energiája is növekedett és így
hajtotta a malmot. (Nagyobb folyókon létrejöttek hajómalmok, amelyek alulcsapott
kerékkel, helyüket változtatva végezték az orlést.)
Pápa környéke – a bovizu
Tapolca patak révén – a vízimalmok paradicsoma volt. A patak forrásából
kifakadva 200 méteres út megtétele után már hajtotta az elso malmot, a
Forrásfoi
malmot.
Pápa város története
elválaszthatatlan a malmoktól. A város lehetséges elso említése, 1061-ben is
malomügylet kapcsán történik. Ottó comes " ... molam in Papa ...", malmot
adományoz az
általa alapított apátságnak. (Bár az utóbbi idoben felmerültek kétségek, hogy a zselicszentjakabi alapítólevél adata, nem a mi Pápa
városunkra, hanem Somogy megyében Kálmáncsehi határában adatolható pápai malomra
vonatkozna.)
1162-ben a mai Pápa város
területén, akkor Agyaglik nevu helységben említenek malmot, mint a bakonybéli
apátság birtokát. A malom körül késobb hosszas per bontakozott ki.
1183-ban ugyancsak Pápára vonatkozó adat szerint
III. Béla királyunk az újonnan alapított zirci cisztercita apátságnak mindjárt
három malmot adományozott.
Volt malma a pápai plébániának, a veszprémi
káptalannak. Ugyancsak a porvai pálosoknak, akik Garai Miklóstól kapták ezt az Újfalu nevu birtokon, ez volt a Fehér malom. A nagyvázsonyi pálosoknak Kinizsi Pál
felesége adománya révén lett pápai malmuk. A pápai pálosoknak is volt malmuk a
Tapolcán.
A XV. század elejérol már
névszerint is ismerünk malmot bérlo családot, a pápai Kövér famíliát. Akik
meglehetosen gazdagok, több malom bérloi, szolok birtokosai a Somlón és egyéb
területeken.
1428-ban szerepel a Begh-i malom egy birtokosztály
kapcsán. Valószínüleg Bellérszegen helyezkedett el. A XVI. századtól adatolható
a Marok malom, amelynek az utóbbi
idoben Mester malomnak nevezték.
A pápai malmok ábrázolásban
is feltunnek több metszeten, amely a várat mutatja be. Ez a malom ott többnyire
"nagymalom" néven szerepel, valószínüleg a Tízes (tíz kerékre járó)
malommal azonos. (Az 1694. december 14-én felvett várleltár
szerint: "Az Város Tízes nevo
kapuia elot vagyon az Urasaghnak egy Malma, melyen tíz kerék vagyon, melynek
nyolcza gabonát oröl, ketei pedig kálló toro, Ugyan azon Malomnak vagyon deska
meczo furiszes." Gero László: Pápa, Budapest, 1959. 54.
p.)
Természetesen a malmokat
kezdettol fogva nemcsak gabona orlésére, hanem posztóványolásra – kalló malom –,
fafurészelésre – furészmalom – is használták.
A Tapolca patakon az alábbi
malmok muködtek: Forrásfoi malom, Forrásfoi kalló malom, Tapolcafoi nemes
Comnitz malom, Simaházi püspök malom, Simaházi káptalani vagy kalló
malom, Döbrési
malom, Zavari malom, Papirosmalom, Hatkereku malom, Igali malom, Sávolyi
malom, Csingeri malom, Nagyhantai kalló malom, Bogáts malom,
Agyagliki camerális malom, Kishantai
vagy Benediktus malom, Hodoska vagy Uki malom, Kapitány malom a Szélesvíznél,
Város malom, Tízes malom, Mester vagy Marok malom, Parochiális vagy Pap malom,
Küllü malom (Garaiak adták a porvai pálosoknak), Fehér malom, Borsosgyori malom,
Asszonyfalvi malom, Börhendi malom, Acsádi felso malom, Acsádi alsó malom,
Alsógörzsönyi malom, Felsogörzsönyi malom, Marcaltoi malom. (A Hatkereku- és
Tízes malom felülcsapott volt a többi
alulcsapott.)
Sajnos a vízimalmok a XIX. század végén a
hengermalmokkal szemben elveszítették
a malomipari versenyt. (Bár még 1901-ben is 21 malom muködött a Tapolcán, évi
1200 vagon lisztet oröltek meg.) Ennek ellenére sokan kovel – hagyományos malom
–, vagy hengerszékkel – mumalom – orölve megmaradtak, ellátták a lakosságot
orleménnyel. A Pápa környéki malmok vesztét a második
világháború utáni államosítás okozta. Sokukat azonnal megszüntették,
némelyikbol termeloszövetkezeti
daráló lett. A liszt mint csomagolt nagyipari termék, megjelent a boltok polcain, senki sem vitte gabonáját már orletni. Hiszen nem is volt már gabonája,
minden a tsz-be került...
A nagyméretu malomépületek
raktárak lettek, vagy sokszor több család is beléjük költözött. Fenntartásukról, megóvásukról senki nem gondoskodott. Sokat
széthordtak, építoanyagnak,
tüzeloanyagnak. Néhány összedolt...



Ma Pápán, a malmok városában
nincs egyetlen malom sem, amelyben ipari muemlékként be lehetne mutatni az osi molnár mesterség
emlékeit...
Felhasznált irodalom:
Heitler László: Régi pápai vízimalmok, Pápa,
1969.
Nádasdy Lajos: A pápai vízimalmok története, In.
Honismereti tanulmányok XII. 7- 41. p.
Wöller István: A Tapolca vízimalmai Pápán és
környékén, Pápa, 1994. (Fejezetek Pápa város történetébol 1.)