Pápa a várossá fejlődés útján:
Pápa rangját a királyi udvarnokok
ispánjának jelenléte, a királyi esetleg királynoi birtoklás adhatta meg. A város gazdasági jelentoségét a
közelben lévo értékes, nemesfémmel,
drágakovel dolgozó iparosok jelenléte is emelte. A korai idokbol nem sikerült
eddig igazolni vásárának, heti piacának meglétét. (Elso okleveles említése,
1363-ból való.) Ennek ellenére a vidék
népesebb települései közé kellett, hogy tartozzon. Ezt bizonyítja a Tapolca
patakon meglévo malmok nagy száma, gyakori adományozása egyházi
testületeknek.
A XIII. század második felétol
átalakul a korábbiakban jelzett udvarszervezet, Pápa térségében is változások figyelhetok meg: 1266-ban Pós
mester és Benedek nevu testvére ajándékba
kapta IV. Bélától a Pápa melletti Uzsal földet, ahol a pápai királyi éléstár
számára adózó 2 udvarnokcsalád muvelt három ekealja földet. A családok már nem
az archaikusnak számító terményjáradékkal, hanem évente egy uncia pénzjáradékkal
adóztak. Az ilyen fajta adózás a hospesekre = telepes, szabadságuk
védelmére kezdetben a királytól, késobb már
magánföldesuraktól is kaptak okleveleket, amelyek rögzítették szolgáltatásaik mértékét és formáit. A hospesjognak bazsios
szerepe volt a városi kiváltságok kifejlodésében.) volt jellemzo. Pápa talán az udvarnokok felszabadítása révén vált
hospes településsé.
A pápai hospesek közösségét
választott bíró és esküdtek irányították. Az elso bírót 1339-bol ismerjük. (Imre
villicus) 1389-bol tudjuk, hogy a pápai bíró munkáját 12 esküdt segítette.
(ekkor Lorinc fia János a város bírája) A pápai bírónak joga volt a bunösöket
börtönbe vetni. Mindezek a kiváltságok a
mezovárosok közül is csak a jelentosebbeket illették meg.
Az önkormányzatiság szükségszeru
velejárója az írásbeliség. Ennek a középkorban elengedhetetlen kelléke a pecsét,
amellyel hitelesíteni lehetett a kiállított oklevelet. Ha valamely testület nem rendelkezett ilyen pecséttel, akkor
földesurához, vagy a környezo egyházi hatóságokhoz, az un. hiteleshelyekhez fordulhatott
megerosítésért. A pápaiaknak viszonylag
korán, valószínuleg a XIV. század legvégétol volt Pápa városának saját
pecsétje, amely alatt ügyeikben közhitelességre számító oklevelet
állíthattak ki. Veszprém megyében minden valószínuség szerint csak Pápa városa rendelkezett ebben az
idoben városi pecséttel. Ez a fejlettebb városi igazgatás bizonyítéka, azzal
együtt, hogy Pápát több esetben nevezték az oklevelek civitasnak, azaz
igazi városnak. Általában azonban az oppidum elnevezést használták.
A természetföldrajzi bevezetoben
már bemutattam Pápa kedvezo földrajzi adottságait. Lényegében ezek az adottságok tették lehetové, hogy
a környezetével összeköttetésben kilenc
út alakuljon ki, ami mind a
kereskedelem, mind az ipar, mind a városfejlodés szempontjából lehetoségeket
biztosított a városiasodás útjára lépett településnek.
bazsiosak voltak a foutak, de nem
kevésbé lehettek bazsiosak a mellékutak is, hiszen a Tapolca patak malmai a pápai
és közvetlen környékbeli gabonán kívül a távolabbi vidék gabonájának orlésére is képesek voltak.
Pápa ebben az idoben fejlett
kézmuiparral rendelkezett. A vezeto iparág a malomipar lehetett, amelyhez szükségszeruen kapcsolódtak az
ácsok. Bár a malmokat gyakran a molnárok
maguk készítették, még a késobbi idoben is. Voltak a városban szucsök, csapók,
muködött több kallómalom is. Nyilván az
egyszerubb kézmuipar képviseloinek, vargák, csizmadiák, tímárok, szíjgyártók,
pékek, mészárosok, szabók, szurszabók, fazekasok, gerencsérek muhelyeinek is meg kellett lenni a
városban. Ezen mesterségek jelenlétére a kevés fennmaradt névbol is következtetni lehet. Az ötvösökrol már korábban
esett szó.
1510-ben Szapolyai János földesúr
engedélye alapján alakult meg a pápai szabó céh. Ismereteink szerint ez volt az
elso, ilyen iparos társulás a városban. Az oklevélben védték a helyi ipart a
“más vidékrol ide jönni szokott szabók ellen s a pápaiak védelmére. [Kiss
István: A pápai plébánia története, Pápa 1908. 170-171. p. (Reprint kiadása,
1996, Jókai Mór Városi könyvtár)]
A hetivásárok (szombaton volt a pápai piac, de a Garaiak
szereztek pénteki hetivásár-tartási jogot is.), mellett megjelent az
országosvásár tartásnak engedélyezése is. (Környékbeli településeken is megjelent a hetivásár, de ezek
szükségszeruen elsorvadtak. Nem tudtak a megerosödött mezovárosi piaccal
versenyezni. pl. Dabrony – 1274., Szalók – 1337, Marcalto – 1402, Ganna – 1412)
(Pápán Gyertyaszentelokor – február 2-án – tartottak sokadalmat, nyilván
több országos vásár is volt a városban, de a középkorból nem maradtak fenn
adataink.) A várossal kapcsolatos oklevelekben több
kereskedo, kalmár is szerepel. A pápai kereskedok többször kaptak harmincad fizetési kedvezményt,
illetve teljes mentességet.
A gazdagodó iparos és kereskedo
polgárok szívesen járatták külföldi egyetemekre gyermekeiket. Igy volt ez a
pápaiak esetében is. A XV. század derekától a XVI. század elso feléig 16 pápai
tanulót tudunk biztosan kimutatni a bécsi egyetemen. Ezzel a számmal városunk a
magyarországi mezovárosok élvonalába tartozott. Sok pápait találunk, neve
alapján egyházi méltóságokban, testületekben. A XVI. század elejérol ismerjük a
városi iskola mesterét Kajári Istvánt. Biztos, hogy korábban a ferenceseknek is
volt iskolájuk a városban.
A városias települést alaprajza is megkülönbözteti a falutól.
Igy lehetett ez Pápa esetében is. Jóval
bonyolultabb, több, egymásra meroleges és párhuzamos utcák hálózatával kell számolnunk. Sajnos a város középkori
alaprajzáról csak szórványos adataink vannak, az utcák elnevezéseirol is kevés adat áll
rendelkezésünkre.
A városi funkciókat, a város
jelentoségét jól mutatják az egyházi intézmények. Pápán a foesperességi –
plébánia templom mellett még legalább két templommal számolhatunk. A
környezo településeknek is lehetett önálló
temploma. Biztosan volt a városnak ferences kolostora, igaz ez valószínüleg a
kisebbek közé tartozott. Elképzelheto, hogy még egy – ismeretlen rendi
hovatartozású – kolostor is muködött a településen. De birtoka volt itt a
porvai, nagyvázsonyi pálosoknak a zirci cisztercitáknak, a veszprémi káptalannak
és a lövöldi karthauziaknak is.
A város népessége az 1488-as
dikális összeírás szerint a megyében a legnagyobb volt. Összesen 236 portát
írtak össze, ha ehhez hozzávesszük a jelenleg városunk területén található
településeket 312 portát kapunk(!). (A második legnépesebb település
Somlóvásárhely 104 portával.) A portaszámok segítségével végzett népességszám
becslések alapján Pápa városa a XV. század közepén a legnépesebb magyar
mezovárosok közé tartozott, de a XVI. század elején is negyedik volt a
sorban.
Mivel a népességszám adatok csak bizonytalan becsléseken
alapulnak, Kubinyi András kidolgozta a települések
központi funkcióinak pontozásos alapon történo értékelését. Ezek alapján
Pápa a Nyugat-Dunántúlon az öt legrangosabb város egyike volt. Veszprém, Vasvár és Szombathely elozte csak meg. Térségünk
városmentes tájnak számított. (Sopron és Buda, Székesfehérvár és Pozsony –
Nagyszombat között nem volt igazi civitas a Nyugat-Dunántúlon.) Igy a
jelentosebb mezovárosok, köztük Pápa látta el az ipar, kereskedelem,
kultúra központi funkcióit ezen a tájon. A
Kisalföldön Gyorrel együtt a legjelentosebb
város lehetett.
Pápa birtokosai:
Pápa város területének egy része volt csak királyi birtok, más
részei kezdetben is magánföldesúri, egyházi kézben
voltak. Késobb királyi adomány és vásárlás révén egyre nagyobb darabok kerültek
különbözo családok tulajdonába.
A Zsemléri vagy Pápa család volt a
legjelentosebb birtokos a király mellett. A család hutlenségbe esve (1464-ben) vesztette el birtokait,
Mátyás király uralkodása alatt.
A valamikori udvarnokföldet a XIV.
század nyolcvanas éveiben mezolaki Zámbó Miklós tárnokmester bírta zálogul, aki
azt 1389-ben adta vissza Zsigmond királynak, hogy o rögtön továbbadományozza a
Garai famíliának. A Garai család nádori ága egészen 1480-ig Garai Jób haláláig
birtokolta a várost. Jelentos uradalmi
központot épített ki Pápa körül.
(Az uradalom
rekonstruált térképe, Engel Pál munkája.)
Ezután megint egy nagyhatalmú familia a Szapolyaiak következtek,
akik 1481-ben már biztosan tulajdonosai az uradalomnak, és egészen 1527-ig,
amikor is Ferdinánd elfoglalta a várost az
idoközben királlyá koronázott Szapolyai Jánostól. (Csak érdekességként jegyzem meg, hogy Pápa státusza 1526-ban egy rövidke
idore megváltozott, királyi birtok lett, igaz, hogy a királlyá lett Szapolyaiak
magánbirtoklása jogcímén.)
A birtokot és uradalmat 1528-ban Thurzó Elek tartja kezében
királyi adomány címén.
1533-ban enyingi Török Bálint a
mohács utáni évek nagyhatalmú foura kapta adományba, aki, hogy dolgában
biztos lehessen mind Ferdinándtól, mind Szapolyai Jánostól kieszközli a birtokot
adományozó levelet.
Az enyingi Török família leányágán
öröklodik tovább a birtok a bedeghi Nyáriak kezére, ahonnan 1628-ban házasság révén jut a feltörekvo és
egyre nagyobb hatalomra hivatott Esterházy familia kezére. Ok még rövid idore
megválnak a birtoktól, mert Csáky László gróf bírta zálogban, de utána egészen
1945-ig töretlen az Esterházy család különbözo ágainak birtoklása Pápán.
Ha a részletek érdeklik úgy a következo
irodalomban találhat bovebb adatokat a fejezet
anyagához.